Käytetty vai uusi?

Pyöränvaihto suunnitelmia olen tässä pyöritellyt  muutaman viikon. Tai ajatus on ollut jo koko kesän mielessä. Ajateltavaa sain lisää saadessani seurakaverilta triahtlon pyörän koeajoon. Pohdinnassa ostaako käytetty vai uusi..?

Koeajossa on ollut Feltin B16 muutaman vuoden vanha  kokoa 54″ hyvillä aerokiekoilla. Olen tällä pyörällä ajanut muutamia tunteja ja säädötkin on saatu kohdilleen. Nyt harmittaa, kun tässä ei ole hiilikuituista etuhaarukkaa ja ohjaamoa ei saa päivitettyä aerodynaamisempaan malliin, missä stemmi olisi suoraan kiinni ohjankannattimessa

                                                                                                Felt DA4 2015 DURA ACE

 Kyseisessä kuvassa on integroitu stemmi eli uudempi malli. Tässä säätöjen mahdollisuudet ovat rajalliset eikä sitä voi säätää samalla tavalla kuin perinteisessä stemmi mallissa.Vastaavasti alemmassa kuvassa on perinteinen malli.             

 Kuten kuvissa näkyy ohjaamojen ero uuden ja vanhan mallin välillä ei ole suuri, mutta vaikuttaako tämä kuinka paljon lopputulokseen?
Yllä olevasta kuvasta poiketen koeajossa olevassa pyörässä on Ultegran osasarja, mikä minun mielestä on paljon parempi kuin esimerkiksi kuvan pyörässä oleva Shimanon 105 sarja.
                                                                 

                                                                                                     Felt DA4 2015

Vaihtoehtona olen miettinyt kuvan Felt DA4 2015 mallia. Tässä olisi uudemman mallinen ohjaamo ja takapakka olisi 11 lehtinen. Ylivuotisen  mallin saisi kohtuu edullisesti, joten tämä osuisi hintahaarukkaani hyvin; hintaa jäisi reilut 2200 euroa. Tietysti näissä pakettimalleissa on  valmiina peruskiekot, joten niiden päivitys olisi ajankohtainen viimeistään kisakauden alkaessa.

Tällä hetkellä omistan tavallisen maantiepyörän, johon on lisätty aerotangot. Pyörä on liian iso; koko 57″ Scotty. Tällä olen ajellut viimeiset kisat. Alkuvaiheessa en vielä tiennyt pyöristä juuri mitään puhumattakaan oikeasta koosta. Tästä opetuksena älkää ostako  liian isoa pyörää, vaikka saisitte kuinka halvalla. Liian pienestä on helpompi tehdä isompi, mutta isosta ei saa pienempää.

 Koeajo pyörässä paketti olisi valmis. Jääkö tulos siitä kiinni onko ohjaamo aerodynaamisempi? Tai onko alla aerokiekot vai ei?

Tyytyäkö halvempaan vaihtoehtoon vai satsata pikkusen lisää jolloin kisapyörää olisi pitemmäksi aikaa?