Stamina TC:n leiri Tahkolla 2.-4.10.2015

Kassi on valmiina lähtöön Stamina TC:n leirille Tahkolle. Olimme suunnitelleet leiriä jo keväästä saakka. Viime leiri Tahkolla osoitti suosion ja kysyntää oli, joten päätimme järjestää syksyyn vielä toisen. Idea syntyi yhteisellä seuran pyörälenkillä keväällä. Minulta kysyttiin olisiko kiinnostusta lähteä valmennustiimin mukaan. Leiri suunnitelma jäi odottamaan syksyn tuloa.

Muutama viikko sitten saimme  lyötyä viikonlopun lukkoon ja  majoituksen järjestettyä. Viime hetken muutoksia tuli vielä aivan kalkkiviivoilla. Toinen leirin vetäjistä joutui perumaan tulon, joten minulle jäi suurempi vastuu treenien toteutukseen. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut suurta huolta, koska olimme käyneet leiri palaverin aikaisemmin kesällä. Suunnitelma oli aika lailla jo valmis.

Perjantai iltana saavuimme Tahkolle. Tulomme meni sen verran myöhälle, että kerkesimme juuri ja juuri pulahtamaan altaaseen. Sen jälkeen nopeasti saunaan ja hotellille. Huone kaverina minulla oli kukas mukaan kuin toinen savolainen joten meillä löytyikin heti lupsakka meininki.

Lauantaina oli ohjelmassa ennen aamupalaa uintitreenit, jonka vetäjänä toimi Jere Hård. Luvassa oli kovatasoista valmennusta. Minä toimin tässä kohtaa apuna ja kuuntelu oppilaana. Joka kyllä kannatti, sain paljon uusia ideoita ja valmennus neuvoja joista tulevaisuudessa on hyötyä. Uintitreenin teemana oli kehonhallinta ja koordinaatio veden lämpötilasta johtuen. Vesi oli  todella lämmintä emme voineet uida kovatehoisia vetoja, koska hapot olisivat nousseet liian korkeaksi.

Aamupalan jälkeen oli vapaata ohjelmaa muutama tunti ennen minun vetämää juoksutreeniä. Tässä välissä kävimme Antti Leväsen kanssa korjaamassa parin seuralaisen ajoasentoa, sillä Tahkolla sattui olemaan pari watbikea. Samalla katsoimme ja korjasimme pyöritys tekniikkaa, joka oli hyvällä mallilla jo valmiiksi.

Iltapäivän juoksutekniikka treenit aloitimme jalkapallon pelaamisella ajatuksena saada kevyttä lämpöä kroppaan. Pelasimme suoraan syötöstä maaleja kohtuu isolla kentällä.
 Tämän jälkeen siirryimme tekniikka osioon, jossa kävimme lävitse juoksun eri vaiheita aina polvenennostosta saksi juoksuun.Lopuksi teimme tekniikkaa tikapuilla ja nopeus harjoituksia. Kuvassa tyylinäytteen antaa allekirjoittanut.

Seuraavaksi siirryimme Tahkon jylhiin rinteisiin. Luvassa oli sauvarinne harjoitus 5*6min vk1 teholla, palautuksen ollessa 6min. Ensimmäisen kierroksen jälkeen jouduimme vaihtamaan seuraavat vedot 5minuutin pituisiksi rinteen jyrkyydestä johtuen. Olisimme muuten menneet liian jyrkälle alueelle tehojen noustessa liikaa.

Seuraavaksi olikin sitten päivällisen aika, jonka jälkeen oli taas muutama tunti omaa aikaa. Ilta harjoituksena oli kevyttä joogaa ja liikkuvuutta. En ole aikaisemmin joogannut, joten se kyllä  näkyi ja ennen kaikkea tuntui.Välillä oli semmoisia asentoja ettei tiennyt miten päin siellä pyörii. Huomasin kyllä mitenkä tärkeää rentoutuminen on. Loppua kohden rentous alkoi löytyä. Tästä olikin sitten mukava mennä saunaan ja illan viettoon.

Sunnuntai alkoi normaalisti aamupalalla, jonka jälkeen oli leirin viimeisen harjoituksen vuoro. Lähdimme vaellukselle tarkoituksena mennä muutama tunti rauhallista vauhtia Tahkon kauniissa syksyisissä maisemissa.
  Aluksi kiersimme 12 kilometrin lenkin tasaisemmassa maastossa ja lopuksi 3 kilometrin lenkin rinteessä. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat nopeasti. Alkuun menimme tasaisella kuten oli sovittu. Pian kuitenkin huomasimme nousevamme todella jyrkkää ja pitkää nousua, jonka päällä olikin pienen levähdyksen paikka.

Tästä jatkoimme eteenpäin reittiä, joka osoittautui hetken päästä vääräksi suunnaksi. Pienen hapuilun jälkeen löysimme takaisin reitille. Etenimme suunnitelman mukaisesti reittiä, kunnes tulimme kohtaan missä osa porukasta jatkoi pitempää reittiä rinteen takaosaan ja osa meni hotellille takaisin.Loppujenlopuksi lyhyemmälle reitille tuli mittaa 12.5 kilometriä ja pidemälle reitille 21 kilometriä.

Leirin yhteenvetona; Porukkaa oli mukavasti ja ennen kaikkea hyvällä asenteella. Ohjelma oli hyvä, vapaa-aikaa oli sopivasti treenien välissä ja ruokailut oli järjestetty hyvin, eikä harjoitus kuorma noussut liian suureksi. Porukkassa on kuitenkin paljon eritasoisia harrastajia, mistä johtuen suunnittelu oli haasteellista. Tärkeää oli huolehtia, että palautimeselle jäisi riittävästi aikaa.
  Sain tavata muutamia uusia lajin parissa treenaavia harrastajia. Palaute oli leiriltä positiivista, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.